När ni vill satsa på sammanhållning. När ni vill ha lekfulla tävlingar. När ni behöver byta miljö, lyssna, lära och ha roligt. Då behövs evenemang för motiverade och glada medarbetare.
Alla företag kommer till en punkt när de behöver byta miljö. Alla anställda förtjänar några dagar då man arbetar på helt andra premisser än det dagliga kneget. De vinster man som företag gör genom att specialanpassa några dagars event för medarbetarna kan faktiskt mätas i pengar. Det är allmänt bekant och accepterat att motivation och arbetsglädje ökar produktivitet och bidrar till att företag både omtalas som populära arbetsplatser och dessutom ökar intäkterna. Det finns med andra ord alla anledningar att planera event med jämna mellanrum. När man anordnar utbildning och underhållning för anställda är det av största vikt att minimera påverkan från vardagen.
Det är en underbar idé att låta anställda få förmånen att resa utanför landets gränser som en del av ett event. Rent krasst och rent praktiskt behöver du som ansvarig syssla en hel del med planeringen av detta och det är ganska många delar som behöver tänkas igenom och boka in. Det kan vara klokt, inte minst med tanke på att du troligen redan är fullbokad med ordinarie arbetsuppgifter, att ta hjälp av ett företag. Professionella eventföretag brukar ha de kontakter och de kunskaper som behövs. Om ni kan hitta ett sådant och arbeta och planera tillsammans så är mycket vunnet och tid sparad. Först av allt är det ändå dags för er på företaget att klargöra vad ni har för syfte med ert event. Ska en intern utbildning läggas under eventet ifråga? Har ni någon person som ska föreläsa om något allmänt eller specifikt ämne med anknytning till er verksamhet? Vill ni också ha någon typ av organiserade samarbetsövningar?
God planering och organisation står för merparten av allt arbete vid ett event. Företaget ni samarbetar med behöver information av krass vardaglig art. Hur många personer handlar det om? Födoämnesallergier, sjukdomar, preferenser, åldrar? Vad sysslar ert företag med och ska eventet ha någon anknytning till den verksamheten? Ett lyckat event handlar om individers attityder men också om smidig transport, bra hotell, lagom med tid för olika aktiviteter men även möjlighet till egentid för deltagare. Och naturligtvis mat. Utan trevligt organiserade måltider brukar det mesta falla platt. Och alla deltagare uppskattar inte utklädningstävlingar - men du känner dina medarbetare!.