Skall ni flytta kontoret till nya lokaler? Då är det viktigt att börja i tid och planera så allt hinns med. Det finns en del saker att tänka på vid en kontorsflytt som skiljer sig från en vanlig flytt. Vi sammanfattar vad du behöver veta och ha i åtanke vid en kontorsflytt.
För att en flytt skall gå smidigt som möjligt är det viktigt att börja i tid. Berätta så snart som möjligt om flytten för dina anställda och utse ansvariga för olika områden av flytten. En person kan till exempel vara ansvarig för att packa pärmar och annat administrativt material, en annan kan ansvara för att säga upp eller förnya avtal på el, it och säkerhet. Delegera uppgifterna som behöver göras. Nedan följer en lista som du kan använda:
När man gjort en kontorsflytt kan det vara bra att förbereda sig på att verksamheten kan halta i några dagar innan den kommer igång igen. Datorer skall kopplas in och mycket skall ställas i ordning. Det kan vara bra att de anställda får fokusera på detta i några dagar så att det blir riktigt gjort istället för att försöka återgå direkt till verksamheten. Om man inte tar sig tid att packa upp ordentligt kan det bli oreda vilket på sikt kommer sakta ner er produktivitet och leda till fortsatt förvirring.
Glöm inte brandsäkerheten och säkerheten på den nya arbetsplatsen. Se till att alla anställda är välinformerade om vart nödutgångar finns och vad ni ska ha för uppsamlingsplats. Ibland kan de uppstå en viss osäkerhet kring den här typen av frågor efter en flytt så det är viktigt att kunna ge besked direkt efter flytten och att göra en brandövning så snart tillfälle ges.
Kontrollera även att alla anställda kan med nya larmsystem och andra säkerhetsrutiner som finns på er nya arbetsplats.