Den som säljer sitt livsverk vill givetvis få bra betalt. Att hitta rätt köpare kan ta tid. Det är också viktigt att man grundligt analyserar sin firmas fördelar, så att man får upp priset.
Företaget kan vara relativt nytt och snabbväxande, eller gammalt och anrikt med en väl inarbetad verksamhet. Oavsett vilket, kan ägaren fatta beslut om att sälja sin firma, hur lönsam den än är. Kanske är det dags att gå i pension, och barnen vill inte jobba i företaget, eller så vill man dela upp tillgångarna i god tid och syssla med något helt annat. Kanske är en utlandsflytt på gång. Orsakerna kan vara många. Men man bör inte förhasta sig, utan låta en så pass stor affär ha sin gång och förbereda försäljningen noggrant.
Många relativt nya företag, som har startats i en snabbväxande bransch, har haft en helt makalös omsättningsökning. Det gäller ofta IT-företag, eller medicinska företag, där man har hittat en speciell nisch eller tillämpning och är först på marknaden. Kreativa människor som ser sin chans att tjäna stora pengar har startat ett företag, driver upp det och säljer det. De startar sedan upp ännu ett, säljer det också, och genom dessa transaktioner får de fram ett avsevärt kapital. Men man måste ha näsa för affärer, och inte sälja oöverlagt, utan vara taktisk och sälja vid rätt tidpunkt. Sedan kan det ju också vara så, att uppfinningen riskerar att bli utkonkurrerad eller omodern, och att man vill sälja sitt företag innan marknaden vänder. Givetvis till högsta möjliga pris.
Det gamla, anrika familjeföretaget har man jobbat hårt med i många år, och även där vill ägaren få valuta för sitt slit och sälja med så stor vinst som möjligt. Men hur ska man förbereda en företagsförsäljning? Man kan ta hjälp av en extern M&A-konsult, som kan allt om företagsförvärv, försäljningar och fusioner. En sådan är givetvis expert på förhandlingar och företagsvärdering och är en värdefull resurs, speciellt om det är stora belopp det handlar om. Det man först gör är att räkna på företagsvärdet, hur stor omsättning företaget har, vilka kostnader som finns och hur stor vinst det brukar bli. Sedan bedömer man exempelvis marknadssituationen, kundkretsen, goodwill och andra tillgångar som inte syns, geografiskt läge, kommunikationer etc. Man tittar på siffror i bokföringen, likviditeten och hur pass stabilt företaget är ekonomiskt. Allt detta kan vara faktorer för ett högt försäljningspris.